Citation: Muzik v Canadian Broadcasting Corporation et al, 2023 MBCA 95
Date: 20231121
Docket: AI22-30-09766

IN THE COURT OF APPEAL OF MANITOBA

Coram: Mr. Justice Marc M. Monnin
Madam Justice Jennifer A. Pfuetzner
Madam Justice Janice L. leMaistre

BETWEEN:
KENNETH WAYNE MUZIK
R. C. Roy,
(Plaintiff) Respondent A. Gonsalves and
J. A. Safayeni
-and - for the Appellants
CANADIAN BROADCASTING W. S. Gange,

)

)

)

)

)

;
CORPORATION and GOSIA SAWICKA ) T. K. Reimer and
) T. D. Reimer
)

)
)
)
)
)
)
)

(Defendants) Appellants for the Respondent

- and - Appeal heard:

December 7-8, 2022
WILLIAM WORTHINGTON, CECIL
ROSNER and JOHN BERTRAND Judgment delivered:
November 21, 2023

(Defendants)
On appeal from Muzik v Worthington et al, 2021 MBQB 263

MONNIN JA

Introduction

[1] After a lengthy trial, the plaintiff was successful in his claim against
the defendants, the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) and
Gosia Sawicka (Sawicka), that he had been defamed by publications on

CBC’s nightly television news broadcast, and in a short online article (the



Page: 2

publications), and was awarded substantial damages. CBC and Sawicka
appeal on numerous grounds seeking to set aside the judgment. For the

reasons that follow, I would grant this appeal.

Background

The Plaintiff

[2] Starting in or about 1979, the plaintiff sold life insurance products
and other financial services for various companies in Winnipeg. As a result
of a merger, and later a takeover, he began working for Assante Financial
Management Ltd. (Assante) in 2001. By that time, he was also a chartered

life underwriter, financial consultant and financial planner.

[3] In 2004, the plaintiff’s relationship with Assante ended somewhat
acrimoniously when, as a result of several client complaints, his employer
imposed disciplinary measures that included, amongst other things, a fine of
$20,000 and a requirement to work under supervision. The plaintiff refused
to accept the disciplinary measures. As a result, he was suspended. On
May 7, 2004, Assante gave the plaintiff notice that, effective that date, his
employment would be terminated because, amongst other reasons, he refused

to accept the disciplinary measures.

[4] The plaintiff then obtained employment with Wellington West
Financial Services Inc. (Wellington West). The transfer of his registration as
a mutual fund dealer with the Manitoba Securities Commission (the MSC)

was subject to his agreement to be supervised, which he accepted.



Page: 3

[5] In July 2011, Wellington West was purchased by National Bank
Financial (NBF). In April 2012, the plaintiff resigned from Wellington West
and applied to transfer his registration to NBF. The MSC required that the
strict supervision conditions to which the plaintiff was subject at Wellington
West be continued at NBF and the plaintiff’s registration was approved on

July 27, 2012.

[6] The plaintiff had developed a niche market with railroad employees
who were approaching their pensionablé age. At both Canadian railways, the
Canadian Pacific Railway (CP) and the Canadian National Railway,
employees had a defined benefit pension plan with an option to commute the
funds available in an employee’s pension plan before they reached the age of
55. The commuted amount would be transferred—partly in cash and partly
in a registered plan at the employee’s discretion—to a third party for
administration. The ostensible benefit was the ability of the employee to deal
with the funds as they saw fit, including providing for their spouse and family
upon their death, contrary to the pension that would see their spouse receive
a substantially reduced amount if the employee predeceased them. As well,
at the time, there were broad concerns of underfunding of a number of

corporate pension plans (e.g., Nortel).

[7] Prior to his retirement from CP in 2006, the defendant, William
Worthington (Worthington), met with the plaintiff three times to discuss the
possibility of commuting his pension and placing the funds with him.
Worthington contended at trial that he relied upon the advice he received from
the plaintiff in order to reach his decision. However, the trial judge concluded
that, while Worthington sought advice from the plaintiff to confirm that he

understood in broad strokes what his options would be, the trial judge satisfied



Page: 4

himself that Worthington understood his choices and came to the decision on

his own.
The Professional Relationship Between the Plaintiff and Worthington

[8] At the time of his retirement, Worthington received funds of
~ approximately $675,000, which he placed with the plaintiff. During the next
four years, the plaintiff administered the funds in Worthington’s account. He
held regular meetings with Worthington to discuss his investments and
provide advice on how to deal with the portfolio. Factors that significantly
affected the value of the portfolio over that period of time included two bear
markets: one in 2008 and one in 2011. As noted by the trial judge, in the
2011 bear market, stock indices lost about 20% of their value. As well,
Worthington took larger than expected monthly withdrawals from the plan
than those that had been discussed originally in setting up the portfolio. He
also withdrew $5,000 for a winter vacation and approximately $20,000 from
his investment portfolio for a loan to his brother-in-law. In 2010, he withdrew
from his investment portfolio to finance some house repairs in order to get his
house ready for sale. The trial judge found that most of these withdrawals and
loans occurred with the plaintiff’s knowledge, but not necessarily with his

encouragement.

[9] The plaintiff referred Worthington to Earl Phillips (Phillips),
another advisor in the Wellington West Group, for the purposes of purchasing
flow-through shares in order to neutralize Worthington’s tax liabilities when
he received his payout from CP. Unbeknownst to the plaintiff, Worthington
took out a line of credit in the sum of $50,000 using his house as collateral for -

an investment in the flow-through shares at the suggestion of Phillips. This



Page: 5

decision, while resulting in tax-savings, may not have been a prudent long-

term investment.

[10] By 2011, Worthington was very unhappy with the drop in the value
of his investment portfolio and contacted the MSC. The MSC encouraged
Worthington to obtain copies of his Know-Your-Client (KYC) forms.
Worthington discovered from the KYC forms that his annual income and his

risk tolerance had been overstated.

[11] Believing that the plaintiff had not been truthful, Worthington and

his wife surreptiously recorded their two-hour meeting with the plaintiff in

late November 2011.

[12] Mrs. Worthington contacted Sawicka, a CBC reporter with whom
she had developed an existing relationship. The trial judge was highly critical
of the manner in which CBC and, in particular, Sawicka, conducted herself
from that point on. In his view, she “gave short shrift to the paramountcy of
objectivity” and, while she tried to portray the issues as “cautionary tales for
the public about the risks of commuting a defined benefit pension”, he
concluded that it was, in truth, an “attack on the integrity and trustworthiness
of [the plaintiff]” (at para 46). He also concluded that the investigation fell
below the journalistic standard of an objective and thorough investigation
because it relied almost entirely on documentation provided by the
Worthingtons and dismissed the conclusions of the MSC and NBF (see
para47). In his view, those organizations considered the plaintiff’s

transgressions as relatively minor.

[13] In particular, the trial judge viewed Sawicka’s refusal to comment

on the Worthingtons’ failure to disclose the full recording of their



Page: 6

conversation with the plaintiff as a “glaring lack of objectivity” (at para 49).
This was compounded by Sawicka’s failure to make any effort to inform the
public about the fact that the recording was apparently lost which, in the trial
judge’s view, would throw the Worthingtons’ credibility in doubt. He also
took exception to the CBC’s failure to report on significant facts, such as the
true reason why the Worthingtons needed to sell their house and on the
Worthingtons’ failed efforts to receive compensation from NBF, amongst

others (see para 51).

[14] Included in the trial judge’s criticism of CBC’s conduct and that of
its reporter was their failure to deal with the essentially positive, in his view,
conclusions of the MFDA in respect of the complaints made by the
Worthingtons against the plaintiff.

Regulatory Issues

[13] The plaintiff, as a registered mutual fund dealer, was subject to
regulatory oversight by the MSC and the MFDA (and at a later time, when he
sought registration, with the Investment Industry Regulatory Organization of

Canada (IIROC)).

[16] Prior to the publications, the plaintiff was the subject of many
investigations by the MSC and the MFDA, some of which resulted in formal

disciplinary action and findings against him.

[17] As previously mentioned, as a result of a number of client
complaints and concerns as to his conduct, the plaintiff’s employer at the time,
Assante, disciplined him in 2003, which discipline included placing him on a

tight supervisory schedule. His refusal to accept the discipline meted out by



Page: 7

Assante led to the termination of his employment in 2004. The plaintiff styled

this as a voluntary resignation in order to join Wellington West.

[18] In order for the plaintiff to join Wellington West in May 2004, it
was necessary for the MSC to agree to the transfer of the plaintiff’s
registration. It only did so on the condition that the increased supervision,
which was in place at Assante, follow the plaintiff to Wellington West. The
plaintiff agreed to that condition and was under that strict supervision during
the first number of years that he was with Wellington West, including the time
when he met and commenced his relationship with the Worthingtons. Neither
Wellington West nor the plaintiff advised the Worthingtons, or any other
clients, that the plaintiff was under these supervisory restrictions. The
Worthingtons were surprised and angry when they obtained that information

in 2011.
Settlement Agreement

[19] In December 2011, the plaintiff entered into a settlement agreement
with the MSC arising from an investigation that had commenced in 2004.
Under the settlement agreement, the plaintiff acknowledged that he acted
contrary to the public interest when he recommended leveraging and
investments in mutual funds that were outside the risk tolerance of clients, and
made recommendations to clients when completed KYC forms were not on
the clients’ files. The terms of the settlement agreement included a reprimand
on the plaintiff’s registration, a voluntary payment of $15,000 and a
requirement that he pay costs of $5,000. The settlement was also a factor in
the Worthingtons’ displeasure with the plaintiff as they were unaware that he

was under investigation.



Page: 8
The Complaints

[20] The Worthingtons complained about the plaintiff’s conduct and the
performance of their portfolio to Wellington West (which forwarded their
complaint to NBF), to the MFDA and to the MSC. Eventually, they also filed
a complaint with IIROC.

[21] NBEF, in a letter dated May 9, 2012 (the NBF letter), advised the
Worthingtons that it was dismissing their complaint. The Worthingtons sent
further information to NBF, which caused it to reconsider the complaint. As
aresult of the further information provided, NBF eventually settled with them
without admitting liability.

[22] As to the Worthington’s complaint to the MFDA dated
December 21, 2011, the MFDA responded by its letter dated July 20, 2012 to
the Worthingtons. It concluded that the plaintiff’s recommendations for the
Worthingtons’ accounts were “suitable and in keeping with [their] investment
objectives and . . . with [their KYC] objectives.” The MFDA advised that,
while it had decided not to commence formal disciplinary proceedings, it had
“taken other disciplinary measures against [the plaintiff].” It did not stipulate
whether they were imposed as a result of violations alleged by the
Worthingtons or other violations identified during the course of their review

of the complaint and the plaintiff’s activities.

[23] The actual MFDA decision was sent to the plaintiff on July 20,
2012. In its decision, the MFDA concluded that the allegation that the
plaintiff “did not provide William Worthington with leverage risk disclosure

when [he] made a recommendation for purchasing securities by borrowing”



was made out. This was referred to as a minor breach that only warranted a

Page: 9

cautionary letter.

[24]
dissatisfied. As a result of a number of complaints received, the MFDA
conducted a further investigation. By a warning letter dated July 6, 2015 (the
warning letter), it advised the plaintiff that a review of his files while he was

employed by Wellington West raised concerns with respect to 17 of his

The Worthingtons were not the only clients of the plaintiff who were

clients. It advised the plaintiff that MFDA staff identified the following:

The staff was of the view that there would be sufficient evidence to support a

i.

ii.

From 2005 to 2007, [the plaintiff] misrepresented, failed to

fully and adequately explain, or omitted to explain, the risks,
material assumptions, and features of commuting the value of
a pension that [the plaintiff] recommended and implemented in
the accounts of 17 clients, thereby failing to ensure that the
strategy was suitable and appropriate for the clients and in
keeping with their investment objectives; and

From 2005 to 2008, [the plaintiff] failed to individually assess
the 17 clients’ risk tolerance and investment knowledge and
misrepresented their know-your-client information on the
account opening documents of the 17 clients such that the
investments in their accounts would appear suitable for them,
thereby failing to know the clients, engaging in conduct
unbecoming an Approved Person, and failing to observe high
standards of ethics and practice in the conduct of business.

finding of a breach of the integrity rule of the MFDA.

[25]

considered a serious matter, the MFDA had decided not to initiate a formal

The same warning letter confirmed that, while the conduct was



Page: 10

disciplinary proceeding, but to issue a warning to ensure there would be no

similar breaches.

[26] The Worthingtons were advised that investigations had been
commenced against the plaintiff but, since there were no formal disciplinary
proceedings, they were not a matter of public record. It is noteworthy that the
conduct for which the plaintiff was considered to be in breach of the integrity

rule is part of the conduct about which the Worthingtons complained.

[27] In September 2012, NBF suspended the plaintiff after discovering a
signed, incomplete KYC form. This was contrary to the conditions upon
which he was to operate at NBF given his agreement with the MSC. He was
fired for cause on November 6, 2012. He sued NBF for wrongful dismissal

on June 6, 2014, a claim that was not resolved at the time of trial.

[28] After the plaintiff’s employment with NBF was terminated, he
sought employment with Sterling Mutuals Inc., a mutual fund company with
its head office in Windsor, Ontario. He sought reactivation of his registration

with the MSC.

[29] A memorandum prepared for the MSC’s director of registration (the

director) raised the following concerns:

Based on [the plaintiff’s]:

e failure to meet terms and conditions on his registration by
the use of pre-signed forms,

e being terminated for cause,

e having a permanent reprimand on his file,



Page: 11

e [i]|ssued two Cautionary letters by the MFDA,

e [i]ssued one Warning letter by the MFDA,

e [i]ssued one Cautionary letter by IIROC,

e open investigation files; and

e numerous closed investigation files against [the plaintiff]

Staff [questioned the plaintiff’s] integrity.

[30] After giving the plaintiff an opportunity to be heard, the director

1ssued his decision.

[31] In his reasons for decision dated November 4, 2013, the director
found that the plaintiff was not suitable for registration and that his proposed
registration was objectionable. The application for registration was refused.
Included in the director’s reasons was the plaintiff’s conduct at Wellington
West and at NBF, as well as activities he engaged in after his departure from

the latter when he was not a registered dealer.
The Recording of the November 2011 Meeting

[32] The Worthingtons met with the plaintiff together on two occasions
only, both in November of 2011. At the second meeting on November 30,
2011, Mrs. Worthington recorded the meeting without telling the plaintiff.

The meeting was approximately two hours in length.

[33] Mrs. Worthington could not give details about the device she used
to record the meeting nor the format in which it was recorded. She only

provided a portion of the recording to Sawicka and refused to disclose the rest



Page: 12

of the recording. In an email exchange with Sawicka, Mrs. Worthington
indicated that she would only provide the full recording to her lawyer if they

decided to sue.

[34] The trial judge disbelieved Mrs. Worthington’s evidence about why
she failed to provide the full recording to CBC. In his view, it suggested a
sinister motive. Even more sinister in his view was the “loss” of the recording
that the Worthingtons claimed occurred during their move from their house to
Mrs. Worthington’s mother’s house. Again, the trial judge found the
fortuitous “loss” a reason to disbelieve the Worthingtons’ evidence on that

point.

[35] According to the trial judge, Sawicka’s failure to question the
Worthingtons’ credibility due to their refusal to provide the full recording and
the alleged loss of the recording went to CBC’s objectivity and was a basis to

support a finding of malice. More on that issue later.
The Publications

[36] On June 19, 2012, CBC released the publications in this case. They

comprised:

(a) a 2-minute, 45-second video (“Video”) with an
introduction and brief comments by a news anchor, which ran once
on the local Winnipeg news (“Broadcast™), and (b) a short online
article (“Article”) with the Video embedded in it (together,
“Publications™). The Publications reported on the “allegations”
in [Worthington’s] complaint, the fact [the plaintiff] was “under
investigation” by the MFDA and NBF, and the MSC Settlement.

[footnotes omitted]



Page: 13

[37] On July 17, 2012, the plaintiff served CBC with a notice of action.

The defamatory statements complained of were the following:

1. “Itrusted him completely. That was my biggest mistake. ",

N

“Last year [Worthington] noticed his $600,000 pension was
more than half gone”;

3. Worthington’s  “investments dropped by more than
$300,000.00, forcing him to sell his house and look for work
again’’;

4. “[Worthington] and his wife started investigating and
noticed [the plaintiff] was keeping incorrect documentation
about him”; and

5. ‘the files [the plaintiff] kept about him (Worthington)
contained false information”.

[emphasis in original]

[38] Prior to the release of the publications, Sawicka sought comments
from the plaintiff on two occasions (via voicemail messages), as well as from
NBEF. The plaintiff was advised by legal counsel at NBF that he should not
respond and he did not do so, nor did NBF.

[39] The plaintiff’s evidence was that, after the publications, he was

advised not to attend at the office.
Proceedings

[40] A statement of claim was filed in this action in 2012. By the time
of the trial, the claims against Worthington and the defendants, Cecil Rosner

(Rosner) and John Bertrand, had been withdrawn and the two defendants



Page: 14

remaining were CBC and Sawicka. The matter did not proceed to trial until

April 2019, when, within a few days, there was an adjournment application.

[41] During the course of discoveries, CBC attempted to obtain
information as to the type and extent of fees charged by the plaintiff to the
Worthington account. They were unsuccessful in obtaining that information

before trial, even after a motion for further discovery.

[42] When, during his examination-in-chief, the plaintiff proceeded to
tender information concerning his fees and the manner in which they were
generated, the defendants obtained an adjournment. As a result of delays
caused by COVID-19-related matters, the trial did not resume until
March 2021.

[43] In March 2019, the defendants provided an expert report prepared
by an investment expert, Professor Betermier (Prof. Betermier) (the Betermier
report). In that report, Prof. Betermier suggested that the plaintiff’s
investment strategy appeared to favour himself through the payment of fees,
as opposed to matching the retirement objectives of Worthington—an indirect
reference to the practice of “churning”—objectionable in financial planning
circles. However, after hearing the plaintiff’s direct evidence in April 2019,
and gathering further information during the course of discovery thereafter,
CBC advised the plaintiff and the Court that it would not be relying upon the
Betermier report. It sought permission to file another report, that of Lawrence

Boyce (Boyce), which was granted.

[44] In response, the plaintiff sought to rely upon the Betermier report
itself as evidence of the allegations of churning that were no longer part of

CBC’s case. As well, the plaintiff sought to tender a letter from CBC’s



Page: 15

original counsel, wherein counsel had attempted to use the threat of being
tainted with churning in order to convince the plaintiff to settle. The trial

judge allowed the plaintiff to do both.

[45] CBC sought an amendment to the pleadings to allow it to plead a
failure to mitigate on the part of the plaintiff. While the trial judge suggested

in his reasons that he did allow that motion, in fact, it was denied.

[46] The trial judge issued lengthy reasons finding in favour of the
plaintiff in all respects. He preferred the evidence of the plaintiff, both as to
narrative and theory, and viewed the conduct of defendants CBC and Sawicka

as not in keeping with the objective standards required.

[47] To the extent the evidence of Worthington and the plaintiff differed,
the trial judge found the latter more reliable and credible and that Worthington
was not a truthful witness. Nor did the trial judge believe Mrs. Worthington’s
evidence as to the couple’s motivation for bringing the matter to CBC’s
attention. In the trial judge’s view, rather than being altruistic, it was a “joint
plan . .. to inflict as much negative publicity as possible on [the plaintiff], in

order to achieve a favourable financial settlement from NBF” (at para 14).

[48] As to the defendants, the trial judge was of the view that, despite
their evidence to the contrary, they relied almost entirely on the
documentation provided by the Worthingtons without considering the
conclusions of both the MSC and NBF, which viewed the plaintiff’s conduct
as relatively minor. He found that the comments contained in the publications
had definite defamatory meanings and that those meanings were to the effect

that the plaintiff was (at para 105):



Page: 16

. . . a dishonest person who was guilty of misconduct in how he
handled the financial interests of Mr. Worthington . . . [suggesting]
that a financial advisor like [the plaintiff was] dishonest and
[lacked] integrity in how the financial interests of a client [were]
managed, [constituting] a devastating blow to [his] professional
reputation. . ..

[49] The trial judge concluded that CBC had acted with malice and that
the defence of justification was not available given the inaccuracies in the

publications.

[50] As to the responsible communication defence, the trial judge
reached the conclusion that it was not available to the defendants as the
publications were not on a matter of public interest. In his view, this was
merely “a private dispute between an investor looking for compensation and
a financial advisor who denied wrongdoing, dressed up by the CBC to look

like a matter of public interest” (at para 147).

[51] As well, the trial judge found that the defence was not available
given that he found malice on the part of the defendants. Finally, it was his
view that CBC had not acted with due diligence and, therefore, failed on that

aspect of the defence as well.
[52] The trial judge awarded damages totalling $1,659,403.
Issues

[53] On this appeal, the issues raised by the defendants and in the

material can be set out as follows:

1. Did the trial judge err with respect to his analysis of the

defamatory meanings of the publications?



Page: 17
2. Did the trial judge err in dismissing the justification defence?

3. Did the trial judge err in rejecting the responsible
communication defence and, in particular, did he err in finding
that the matter was not one of public interest, that the
defendants had not exercised due diligence and that the plaintiff

had proven malice on the part of the defendants?

4. Did the trial judge err in his assessment of the damages flowing

from the defamation?

Standard of Review

Issue #1: Defamatory Meanings

[54] The jurisprudence is clear that whether or not words complained of
by the plaintiff are capable of holding a defamatory meaning is a question of
law that is subject to appellate review on a standard of correctness. However,
whether the words had defamatory meaning on the particular facts of the case
and the evidence available to the trier of fact is a question of fact that is subject

to review on a palpable and overriding error standard.
Issue #2: The Justification Defence

[55] The defendants raise a number of alleged errors made by the trial
judge in his analysis of the justification defence. However, they primarily
relate to issues of evidence, including the weighing and alleged
misapprehension of pieces of evidence. In short, they are not allegations of

errors of law but instead, about what conclusions had been drawn from the



Page: 18

evidence before the trial judge. Accordingly, the review must proceed on a

palpable and overriding error standard.
Issue #3: Responsible Communication Defence

[56] This issue raises three questions: (a) whether the publications were
a matter of public interest, (b) whether CBC and Sawicka exercised due
diligence in trying to verify the allegations, and (¢) whether their conduct was

malicious.

[57] The defendants argue that it is a question of law as to whether the

publications dealt with a matter of public interest. They rely upon
McLachlin CJ’s comments in Grant v Torstar Corp, 2009 SCC 61 [Grant],
where she stated (at para 100):

This is a matter for the judge to decide. To be sure, whether a
statement’s publication is in the public interest involves factual
issues. But it is primarily a question of law; the judge is asked to
determine whether the nature of the statement is such that
protection may be warranted in the public interest. The judge acts
as a gatekeeper analogous to the traditional function of the judge
in determining whether an “occasion” is subject to privilege.
Unlike privilege, however, the determination of whether a
statement relates to a matter of public interest focusses on the
substance of the publication itself and not the “occasion”. Where
the question is whether a particular communication fits within a
recognized subject matter of public interest, it is a mixed question
of fact and law, and will therefore attract more deference on appeal
than will a pure determination of public interest. But it properly
remains a question for the trial judge as opposed to the jury.

[58] While Grant was a jury case, the Chief Justice’s comments indicate

that the determination of what is a matter of public interest, while involving



Page: 19

factual issues, is a question of law. As well, she notes that that determination

is usually subject to review for correctness.

[59] As to the issue of whether due diligence was exercised by the
defendants in the circumstances, I would agree with the plaintiff’s position—
that this is determined on whether there was evidence available to the trial
judge to reach that conclusion and whether he did so by following the proper

test without misapprehension of the evidence.

[60] Finally, as to the issue of whether the defendants’ conduct was

malicious, that again is an issue that should be reviewed on a palpable and

overriding error standard.

Issue #1: Defamatory Meanings

[61] The defendants argue that the trial judge made several errors in
arriving at the meaning of the publications. First, they argue that the trial
judge found that the publications ascribed a defamatory meaning “more
injurious than the plaintiff’s pleaded meanings.” This, according to the
defendants, is an error of law that tainted the rest of the trial judge’s analysis

and, on this basis alone, they argue that the decision cannot stand.

[62] They also submit that the trial judge failed to assess the meanings of
the words from the perspective of a reasonable person and cannot “select the
harshest and most extreme meaning of [the] words” (see WIC Radio Ltd v
Simpson, 2008 SCC 10 at para 56). This, again, would constitute a legal error.
They argue that the trial judge’s discounting of the use of the words “under

investigation”, “complaint” and “alleged” as legal jargon demonstrated that

he failed to appreciate that a reasonable person would have understood the



Page: 20

words to mean that the matters had “yet to be proven.” As well, they assert
that the trial judge made several errors in his approach to determining the
meaning of the words in the context of the audiovisual elements of the
television broadcast. For instance, they argue that he erred by relying on the
broadcast’s “imagery” and “dramatic music” and the anchor’s “tone” in
finding the meaning without considering the principle governing such
factors—namely, that it is the content of the words used in the broadcast, so
long as not distorted by the audiovisual aspects of the broadcast, that must be
the focus. They also say that the trial judge erred “by concluding that a
television viewer ‘is more likely to indulge in a certain amount of loose

thinking’”, which is also an error of law.

[63] Finally, the defendants also submit that the trial judge erred by
basing the defamatory meaning on irrelevant factors, such as the consideration
of other news stories published by CBC, as opposed to the publications, the
fact that only excerpts of the recorded meeting were used and the placement

of the interview clip in relation to other elements of the broadcast.

[64] I am of the view that this aspect of the appeal must fail as, while the
trial judge’s reasons are singularly favourable to the plaintiff, his findings are

not necessarily unreasonable.

[65] The plaintiff’s allegations regarding the defamatory meaning of the
words used in the publications can be found in his amended statement of

claim:

18.3 ... The [words used in the publications] meant and [were]
understood to mean as follows:



Page: 21

(i) that the plaintiff cannot be trusted to handle retirement
savings of the public in a safe and ethical manner;

(i) that the plaintiff inappropriately or unethically withheld
information from his clients;

(iii) that the plaintiff lacks character and integrity towards
clients and potential clients; and

(iv) that the plaintiff has a propensity to engage in unethical
business practices.

[underlining omitted]

[66] Counsel for CBC acknowledged in their opening and closing
statements that the words used in the publications were capable of a

defamatory meaning.
[67] The trial judge concluded that (at para 100):

. .. [I]Jt [was] objectively reasonable to think that a reasonable
viewer would understand that [this] was not a story about a lack of
regulatory oversight in the financial industry or the risks of
commuting a private pension, but rather the danger posed to
investors by a dishonest and unethical financial advisor like [the
plaintiff].

[68] The publications also included an interview with the director of the
MSC. While that interview could lead to a view that both a lack of regulatory
oversight and the unethical business practices of a financial advisor were
involved, the trial judge’s conclusion is not an unreasonable one in the
circumstances. While I agree with counsel for CBC that the reference to the

use of only a portion of the recording, namely, what was not included as



Page: 22

opposed to what was in the broadcast, is somewhat puzzling, it does not take

away from the availability of the trial judge’s conclusion.

[69] The trial judge makes reference to the fact that he could not consider
“the harshest and most extreme meaning of words” (at para 102) and that the
use of the words “under investigation” or similar words could not be used as
a “shield from a finding of defamatory meaning” (at para 103). These are not

misstatements of the law.

[70] The trial judge concludes that, amongst other things, the words left
the clear impression that the plaintiff was “untrustworthy or at best
incompetent”, that he “[d]id not act with integrity towards his clients and
potential clients” and that he “[h]ad a propensity to engage in unethical
business practices” (at para 104). Those findings are consistent with the
wording of the allegations set out in the plaintiff’s amended statement of

claim.

[71] I am satisfied that the trial judge’s conclusions that the words used
were defamatory in their natural, ordinary and eventual meanings is not

unreasonable on the evidence before him.
[72] I will now turn to the defences.

Issue #2: Justification Defence

[73] At trial, the defendants raised a defence of justification, also known
as a defence of substantial truth. In order to be successful on such a defence,
they must prove that the “‘sting’ of the defamatory expression [was]

substantially true” (at para 114). This includes any defamatory meaning that



Page: 23

would arise from the use of those words in their context (see Makow v

Winnipeg Sun et al, 2004 MBCA 41 at g).

[74] The trial judge concluded that this defence of justification was not

available to the defendants for three reasons.

[75] In the first aspect of his review, the trial judge concluded that the
evidence adduced by the defendants through Boyce as to the unsuitability of
the investment portfolio devised by the plaintiff was offset by the fact that the
MFDA had reviewed the plaintiff’s conduct with respect to the Worthingtons’
complaints on two occasions and had decided that the matters were either of
a minor nature or did not merit formal disciplinary proceedings. It had only
issued a cautionary letter. He believed that the MFDA decisions were owed
deference and that the defence of justification could not succeed based on the

Boyce evidence after the MFDA failed to reach that determination.

[76] The second aspect of his review of the defence of justification was
a finding that the defendants omitted material facts from their news stories;
specifically, 15 facts, which are outlined in his reasons (see para 125). They
include the fact that all investors suffered similar decreases in the value of
their investment portfolios due to bear markets and that Worthington had
repeatedly failed to adhere to the advice that the plaintiff provided as to his
withdrawal activities. Further, they include the fact that the Worthingtons’
decision to sell their home was motivated by their desire to move into
Mrs. Worthington’s mother’s home so they could act as full-time caregivers;
that the MSC reprimand of the plaintiff was part of a negotiated settlement
agreement that concluded a seven-year investigation and included a $15,000

voluntary payment by the plaintiff rather than a fine, amongst others. As well,



Page: 24

only a portion of the audio recording was provided to CBC and it had been
lost. In the trial judge’s view, the failure of CBC to include those facts and
others defeated the defence of justification as they would have conveyed an
entirely different impression about the plaintiff to reasonable viewers and

readers.

[77] The third aspect of the reason for the failure of the justification
defence was the trial judge’s findings that key factual statements in the
publications were not true. Those included that the value of Worthington’s
investments had dropped by more than $300,000, forcing him to sell his house
and to look for work again; that Worthington hoped to retire again someday;
that the plaintiff had been ordered to pay a $15,000 fine; and that Worthington
never used the word “leverage” (at para 139). The trial judge concluded that
CBC could not prove that the factual statements in the news stories were true,

let alone the defamatory meanings that arose therefrom.

[78] On appeal, the defendants argue that the trial judge erred on all three

of these aspects.

[79] On the first part of the trial judge’s analysis, namely, his disregard
for Boyce’s evidence, the defendants argue that the MFDA letters, by
themselves, could not be treated as expert evidence. The only expert evidence
before the trial judge on the suitability of the investments was Boyce’s
evidence. The defendants assert that the MFDA findings were not owed
deference in a civil trial as they related to regulatory proceedings where the
specific issue of suitability was not necessarily before them. As well, they
argue that the trial judge “fundamentally misapprehended the findings in the
July 2015 Warning Letter” as that letter reinforced the conclusions reached by



Page: 25

Boyce. The defendants argue that the plaintiff admitted that the crux of
Worthington’s complaint was substantiated by the MFDA’s warning letter.
As well, the warning letter confirmed that the findings against the plaintiff

were a “serious matter”, which was admitted by the plaintiff in his evidence.

[80] As to the trial judge’s findings on justification, the defendants argue
that the omission of material facts is only relevant if including the information
would create an “entirely different impression” than the defamatory meaning
(see Raymond E Brown, Brown on Defamation: Canada, United Kingdom,
Australia, New Zealand, United States, 2nd ed (Toronto: Thomson Reuters,
1999) (loose-leaf updated 2023, release 4), ch 10, pt III at section 10.9). The
defendants argue that the trial judge, in his reasons, failed to relate the crucial
omitted facts to the defamatory meanings and erred by relying on the
purported omissions in and of themselves to find that justification was not
available. They assert that none of the omitted facts conveyed an entirely

different impression of the plaintiff than the meanings of the publications.

[81] Finally, as to the trial judge’s finding that key factual statements
were not true, the defendants submit that the trial judge erroneously parsed,
line by line, what he considered to be key factual statements and conducted

an analysis that was “rooted in strained and unsupportable meanings.”

[82] The plaintiff’s position on the justification defence on appeal is that
the trial judge was correct. In his submission, the trial judge could decline to
accept Boyce’s evidence and place greater weight on the findings of the
MFDA. In his submission, the MFDA’s findings that the plaintiff “failed to

explain the risks” of commuting did not equate to a finding that the underlying



Page: 26

advice and strategy were unsuitable. The issue is one of weight ascribed by

the trial judge to portions of the MFDA’s letter.

[83] As to the omission of material facts, the plaintiff argues that there
was a sound evidentiary and legal basis supporting the trial judge’s
conclusion—namely, that the omitted facts, had they been included, would
have left the public with the impression that it was a combination of a poor
market and Worthington’s own choices that resulted in the disappointing

performance of his investments and not the plaintiff’s conduct.

[84] As to the factual statements, the plaintiff argues that the onus was
upon the defendants to prove that the publications were true. The trial judge
did not err in his interpretation of the factual statements, nor whether evidence

was provided to support their accuracy.
Analysis

[85] While I am of the view that some of the arguments raised on appeal
by the defendants have merit, I am also of the view that, on the evidence before
him, the trial judge could reach the conclusion that the defendants had not
proven the truth of the defamatory statements nor the “sting” that attached to

them.

[86] I am concerned with the trial judge’s dismissal of Boyce’s evidence
as a result of “deference” to the findings (or lack of them) of the MFDA (at
para 121). Boyce’s cogent evidence regarding the plaintiff’s investment
strategy prepared for Worthington and its suitability for his long-term goals
went to some of the issues that were before the trial judge. In particular, it

went to the first meaning that the plaintiff was giving to the statements—



Page: 27

namely, that the plaintiff could not be trusted to handle retirement savings of
the public in a safe and ethical manner. That said, in my opinion, the trial
judge’s reasons and his discussion of the findings of the MFDA demonstrate
that he was unable to conclude, on the basis of Boyce’s evidence alone, when
considered in the context of the MFDA investigations and letters, that the
investment plans were inadequate. The onus was on the defendants to
convince him and to provide evidence to that effect. While Boyce’s evidence
was more direct and to the point, the fact that the letters made no direct finding

as to the unsuitability of the investments was something that the trial judge

could consider in reaching his conclusion whether to accept Boyce’s evidence.

[87] As to the omitted facts, I agree with the submission of the defendants
that some of the facts had little likelihood of affecting the view of a reasonable
person such that they would have conveyed an entirely different impression
about the plaintiff. For example, the omission of the reference to the NBF
letter rejecting Worthington’s complaints in and of itself has little bearing on
the outcome since, at the end of the day, NBF accepted that there was some
exposure on its part when it settled the case with the Worthingtons. Similarly,
the trial judge’s view that the failure to disclose the entire recording and that
only a portion of it was available to CBC may not be a material fact given that
the plaintiff agreed that the portion that was provided was accurate. However,
it was within the trial judge’s purview to consider all of these facts and to
determine whether, in his opinion, they may have had the potential of
materially affecting the impression left by the publications. I am unable to
conclude that the trial judge erred in a material way in concluding that the
Justification defence was not available due to the omission of some or all of

these facts.



Page: 28

[88] Finally, as to the trial judge’s finding that “key factual statements”
(at para 127) were not true, I must reach the conclusion argued by the
plaintiff—that the defendants’ disagreement with the trial judge’s findings
does not give rise to a palpable and overriding error warranting appellate

intervention in a finding that justification has not been made out.

Issue #3: The Responsible Communication Defence

[89] In Grant, the Supreme Court of Canada recognized that the law of
defamation should be modified to provide greater protection for
communications on matters of public interest. It created the defence of
“responsible communication” (at para 97), available for publications on
matters of public interest where the defendant could show that the publication
was responsible and that diligence was exercised in trying to verify the
allegations having regard to all the circumstances. The defence is not
available where malice is shown as that would be inconsistent with a finding

of responsible publication or due diligence.

[90] In this case, the defendants raised the defence of responsible

communication, but the trial judge found that it did not apply for three reasons.

[91] In the first instance, he was of the view that the matter in issue was
not one of public interest but, rather, “a private dispute between an investor
looking for compensation and a financial advisor who denied wrongdoing,

dressed up by the CBC to look like a matter of public interest” (at para 147).

[92] Secondly, the trial judge found that the defendants failed to meet the
due diligence factors that form the second prong of the test for responsible

communication (see para 148).



Page: 29

[93] Finally, the trial judge concluded that CBC and Sawicka had acted
with malice in their conduct towards the plaintiff both at the time of the

publications and up to and including the trial.
Public Interest

[94] The trial judge was fairly curt in his conclusion that there was no
public interest issue raised by the publications. Apart from a few comments
as to his conclusion that the matter did not raise issues of regulatory review or

risks to investors, he summarily found that it was a private dispute.

[95] In this defence, the public interest to be considered must be given a
“generous and expansive” interpretation, as Coté J stated in /704604 Ontario
Ltd v Pointes Protection Association, 2020 SCC 22 at para 30. Although
speaking to the meaning of a similar phrase found in anti-SLAPP legislation,

she drew from the principles in Grant and stated (at paras 26-27):

.. . [Flinally, what does “relates to a matter of public interest”
mean? These words should be given a broad and liberal
interpretation, consistent with the legislative purpose of's. 137.1(3)
[of the Courts of Justice Act, RSO 1990, ¢ C43]. ...

In [Grant], this Court considered the question of how public
interest in a matter is to be established. While that case concerned
the defence of responsible communication to a defamation action,
it also involved determining what constitutes a “matter of public
interest”. The same principles apply in the present context. The
expression should be assessed “as a whole”, and it must be asked
whether “some segment of the community would have a genuine
interest in receiving information on the subject” (paras. 101-2).
While there is “no single ‘test’”, “(t)he public has a genuine stake
in knowing about many matters” ranging across a variety of topics
(paras. 103 and 106). This Court rejected the “narrow”
interpretation of public interest adopted by courts in Australia,
New Zealand, and the United States; instead, in Canada, “(t)he




Page: 30

democratic interest in such wide-ranging public debate must be
reflected in the jurisprudence” (para. 106).

[emphasis added]

[96] As well, in Fortress Real Developments Inc v Rabidoux, 2018
ONCA 686, Doherty JA wrote (at para 36):

The meaning of the phrase “relates to a matter of public interest”
in s. 137.1(3) was considered in 1704604 Ontario Ltd. v. Pointes
Protection Association, 2018 ONCA 685, at paras. 50-66 (released
concurrently with these reasons). Like the motion judge, this court
has opted for a broad reading of the phrase, consistent with the
analysis in [Grant]. . ..

[emphasis added]

[97] In order to properly assess whether the matter is one of public
interest, one must look at the context in which the expression was made and
the entirety of the relevant communication. Where a motion judge focused on
“the merits [of the allegation of defamation] or [the] manner of the expression,
[and] the motive of the author”, he committed an extricable error of law (see

Levant v Day, 2019 ONCA 244 at para 11).

[98] The publications may also relate to more than one matter; that is,
they can be a matter of public interest even if there is also a focus on a private
issue. If there is a public interest element involved, motivations of the
allegedly defamatory speaker are not a factor in the conclusion (see Ontario
College of Teachers v Bouragba, 2019 ONCA 1028 at para 32, leave to appeal
to SCC refused, 39229 (29 October 2020)).



Page: 31

[99] While the publications referred to the ongoing “battle” between the
Worthingtons and the plaintiff, they also referred to the plaintiff’s practice
relating to his investment strategy of commuting deferred pension benefits
into an investment portfolio. They also reviewed the ongoing proceedings
involving the plaintiff before the MSC and MFDA and included an interview
with the MSC director. The regulatory scheme governing financial planners

was a significant factor in the publications.

[100] In my view, the trial judge erred in taking a narrow focus of the
dispute and failing to appreciate that there was a public interest element to the
publications. As such, he committed an error of law. I will now proceed to
the other two grounds upon which the trial judge dismissed the responsible

communication defence.
Due Diligence

[101] In Grant, the Court set out some relevant factors that can be
considered in determining whether a defamatory communication on a matter
of public interest was responsibly made. They include (i) the seriousness of
the allegation, (ii) the public importance of the matter, (iii) the urgency of the
matter, (iv) the status and reliability of the source, (v) whether the plaintiff’s
side of the story was sought and accurately reported, and (vi) whether the

inclusion of the defamatory statement was justifiable (see para 126).

[102] As well, the Court in Grant indicated that all matters relevant to
whether the defendant communicated responsibly can be considered. The
Court noted that the tone of the article may not always be relevant and stated
that “[a]n otherwise responsible article should not be denied the protection of

the defence simply because of its critical tone” (at para 123). As well, “[i]f



Page: 32

the defamatory statement is capable of conveying more than one meaning, the
[trier of fact] should take into account the defendant’s intended meaning, if
reasonable, in determining whether the defence of responsible communication

has been established” (at para 124).

[103] Referring to paragraph 126 of Grant, the trial judge relied on his
assessment of the seriousness of the allegations and the reliability of the
source to find that CBC had not met its onus to satisfy him that the second
prong of the test for the responsible communication defence had been met. In
his view, the allegations, and in particular, the suggestion that the plaintiff’s
wrongdoings resulted in Worthington losing more than $300,000, forcing him
to sell his home and to look for employment again, were highly serious
allegations that required a high degree of diligence. In his view, no research
was conducted by CBC into the strategy underlying the plaintiff’s investment
plan and the plaintiff was not informed in the two voicemail messages that
were left for him that CBC would broadcast snippets of the surreptitious audio
recordings or that a second news broadcast was planned. As well, CBC failed
to obtain the full audio recording or to inquire as to why it was being
suppressed. No effort was made to report about the contents of the NBF letter,
which denied the Worthingtons’ claim. CBC also did not report on the results
of the MFDA investigation which included a letter from the MFDA to
Worthington dated July 24, 2015 (the MFDA letter), in which it indicated that
the MFDA would not be taking disciplinary measures against the plaintiff.

[104] As to the reliability of the sources relied upon by CBC, the trial
judge noted that CBC knew that the Worthingtons had failed to disclose the
full audio recording of their meeting with the plaintiff without explanation

and that it knew that the Worthingtons were making their complaints with a



Page: 33

view to obtaining financial compensation and not to serve the greater public
good. In his view, CBC was therefore obligated to take additional steps to
verify the accuracy of the allegations and the integrity of the Worthingtons.
The failure to obtain the full audio recording or to question and disclose why
the Worthingtons refused to provide it represented a critical failure on the part
of CBC to verify the status and reliability of its primary source. This was
compounded by the decision not to report on the “loss” of the audio recording
after the fact became known during the course of the litigation. He stated that

CBC failed “to report the facts in a fair, balanced and responsible manner” (at

para 154).

[105] As well, CBC omitted numerous material facts that, had they been
reported, would have substantially affected the impression a fair-minded
viewer would have had about the plaintiff. All of these considerations led the
trial judge to conclude that CBC could not avail itself of the public interest
and responsible communication defence as they had not met the test of due

diligence.

[106] The trial judge addressed the due diligence factors from the vantage
point of the story being about the dispute between the plaintiff and the
Worthingtons. He paid little attention to those aspects of the story relating to

the role the regulators had played and were continuing to exercise.

[107] One of the salient facts that drove the Worthingtons’ complaint was
the failure to disclose that the plaintiff was subject to stringent supervision
and controls by his employers. The Worthingtons were also not told that the
plaintiff had entered into a settlement agreement with the MSC which led to

those conditions being imposed. Whether it was incumbent upon a dealer to



Page: 34

advise a potential or existing client of such investigations was part and parcel
of the enquiries Sawicka had with the director of the MSC. Sawicka had a
lengthy interview with the director that led to a videotaped portion of it being

part of the publications.

[108] As she described in her evidence in chief, which is not commented
upon by the trial judge, Sawicka and her superiors were considering a larger
story than merely the dispute between the Worthingtons and the plaintiff.
Rather, they were considering a story about a consumer making a significant
decision to commute a pension into an investment fund and the advice given
by financial planners to their clients. CBC was also considering the
relationship between the regulatory agencies that were involved. Sawicka did
seek comments from the plaintiff and NBF. Voicemail messages were left for

the plaintiff on two occasions. He did not respond to either.

[109] The trial judge took issue with the fact that the plaintiff “was not
informed in the two voicemails that . . . CBC would broadcast snippets of the
surreptitious audio recordings or that a second news broadcast was planned
that would include the complaint of another disgruntled client” (at para 150).
I fail to see how providing that level of detail in the requests for comments
was necessary in order to establish a fair playing field. No doubt, had the
plaintiff responded to the request for comment, there may have been further
information provided to him as to what was to be said and, perhaps, comments
sought on those aspects themselves. However, in my view, it was not
necessary at that stage for the CBC to provide the detailed information that

the trial judge found necessary to amount to due diligence.



Page: 35

[110] Similarly, the trial judge believed that a lack of diligence was shown
by the fact that CBC failed to obtain the full audio recording or enquire as to
why it was being suppressed. The evidence concerning the recording is that
it was a digital recording that Mrs. Worthington downloaded to her computer.
From the approximately two hours of recorded audio, she provided four
excerpts to Sawicka, the same excerpts she provided to the MSC and NBF
with her complaints. Sawicka asked Mrs. Worthington to provide the entire
recording, but Mrs. Worthington refused, indicating that she would play the
entire recording for her lawyer if and when she found it necessary to sue the
plaintiff or NBF. Sawicka, in her evidence, explained that she did give
consideration to the fact that CBC had not been provided with the entire
recording; that she discussed it with her superior, Rosner; and that a decision
was made that, notwithstanding the unavailability of the entire recording, they
would proceed with the portions they had as they appeared to be self-
contained and complete. It should be noted that the plaintiff confirmed at trial
that the excerpts of the recording, which were provided by Mrs. Worthington

to CBC, were accurate.

[111] While another judge may have made a different call on whether
Sawicka made sufficient attempts to obtain the full audio recording, the trial
judge was entitled to decide as he did on the evidence he accepted. He did
not believe Mrs. Worthington’s evidence regarding the recording and its

subsequent loss, saying her evidence “defies belief” (at para 41).

[112] The trial judge found that CBC’s failure to report on the contents of
the NBF letter whereby NBF dismissed the Worthingtons’ complaint,
amounted to a lack of due diligence. However, at the time of the publications,

Sawicka had been made aware by Mrs. Worthington that NBF was reopening



Page: 36

its investigation and considering a number of different issues, including the
issues which form part of the Worthingtons’ complaints against the plaintiff,
and those of others. From CBC’s point of view, all of these matters formed
part of its public interest investigation. As a result, the NBF letter was not a

necessary part of the story at the time of publication.

[113] The trial judge also found that CBC’s failure to report on the MFDA
letter amounted to a lack of due diligence. That could only be with respect to
CBC’s conduct after publication. The time to look at whether or not due
diligence had been exercised is prior to or contemporaneous with the
publications. Something occurring three years afterwards cannot be relevant
to a determination of due diligence at the time of the events themselves. It

was a palpable error for the trial judge to have considered this as a factor.

[114] As to the reliability of the source, there is' no doubt that the
Worthingtons had an animus towards the plaintiff and the trial judge
effectively found that they were the only source that CBC and Sawicka relied
on for their story. He stated, “CBC was obligated . . . to take additional steps
to Verify the accuracy of the allegations and the integrity of the Worthingtons,
but it chose not to” (at para 151) (emphasis added).

[115] However, although a primary one, they were not the only source
relied upon by Sawicka. CBC relied upon information obtained from the
director, the documents concerning the plaintiff’s settlement agreement and
the commentary and information obtained from other individuals who had

issues with the plaintiff.

[116] CBC and Sawicka did seek information on the strategy underlying

the investment plan devised for Worthington from the University of Manitoba,



Page: 37

but were unable to find a source to comment upon that prior to the interview

airing.

[117] All of these investigative steps, and more, were described by
Sawicka in her evidence at trial. The trial judge’s finding that CBC “chose
not to” take steps (at para 151) to verify the allegations is in direct contrast to
this part of Sawicka’s evidence. The trial judge did not refer to or specifically
reject this uncontradicted evidence. As a result, he made a palpable and
overriding error in finding that CBC took no steps to investigate the

allegations and the integrity of the Worthingtons.

[118] As to the suggestion that CBC had omitted numerous material facts,
which would have substantially affected the impression of a fair-minded
viewer and reader, I have commented upon that previously. In my view, the
material facts at issue are not of such probative value or importance in the
context of a matter of public interest that they merited being included as a
necessity for a fair and accurate picture, nor would they have had the

substantive effect suggested.

[119] As a result of the trial judge’s errors in his findings relating to
several of the due diligence factors, it is necessary to reassess and reweigh

those factors as discussed in Grant.

[120] I am of the view that, given the public interest aspect of the story,
the CBC performed a satisfactory investigation into the status and reliability
of its main source, the Worthingtons. As I have explained, the trial judge

made a palpable and overriding error in finding that it did not.



Page: 38

[121] I would defer to the trial judge’s assessment on the seriousness of
the allegations, but note that in Grant, the Court recognized that, in its
assessment of the responsible communication defence, the trier of fact should
take into account the defendants’ intended meaning, if reasonable. While the
trial judge dismissed the use of terms such as “under investigation” (at
para 103) as having no effect on the perception of the reader, it is clear that it
would be a factor available to consider the intended meaning of the defendants
in a responsible communication defence. As well, the tone used by a reporter
is of less importance when considering the context of the defence (see Grant

at paras 123-24).

[122] In this assessment, I note that, contrary to the trial judge’s findings,
there is evidence of attempts made by CBC to research the strategy underlying
the Worthington’s investment plan in order to comment upon it. In my view,
CBC and Sawicka did not fall short of their obligation to inform the plaintiff
when, in the voicemail messages left for him, they did not inform him that
they intended to use the recording in its broadcast and to have another of the

plaintiff’s clients speak on-air.

[123] While I must defer to the trial judge’s findings that Sawicka could
have done more to obtain the full audio recording or to enquire as to why
Mrs. Worthington refused to release it, I would not ascribe to that failure the
importance that the trial judge did, given the plaintiff’s admission that what
was used was accurate. As discussed, the trial judge erred in faulting CBC
for making no effort to report on the contents of the NBF letter as he failed to
consider the evidence that CBC knew NBF was reopening its investigation. I

am also of the view that the trial judge made a palpable and overriding error



Page: 39

in finding that CBC should have reported on the MFDA letter as it could not

have done so at the time of the publications.

[124] The trial judge’s finding that CBC omitted material facts from the
publications is entitled to deference although again, given the nature of the

facts, I would not place significant weight on this failure.

[125] In totality, when considering CBC’s conduct and investigation prior
to and contemporaneously with the publications, I am satisfied that, in the
context of a responsible communication defence and the issues of public
interest, which were being investigated, CBC has met the due diligence

requirements. I will now consider whether the plaintiff can show malice.
Malice

[126] The trial judge rejected CBC’s responsible communication defence

on the basis that CBC had acted with malice.

[127] In Grant, when formulating the modern responsible communication
defence, the Supreme Court commented that it is not available to a defendant
who acted with malice since “[a] defendant who has acted with malice in
publishing defamatory allegations has by definition not acted responsibly” (at
para 125).

[128] The trial judge noted that it was not difficult for him to conclude that
there should be a finding of malice by relying on a read-in by the defendant

from the examination for discovery of the plaintiff, which states as follows (at

para 141):



Page: 40

[COUNSEL FOR THE DEFENDANTS]: So you’re suggesting
in the article, the story of November 14%, 2013, which appears just
at the bottom of page 7 —

[PLAINTIFF]: Yeah

[COUNSEL FOR THE DEFENDANTS]: It begins — where
CBC reported that you had been denied a licence by the Manitoba
Securities Commission, even though that report is true, that that’s
an act of malice?

[PLAINTIFF]: Absolutely.

[129] In the trial judge’s view, by reading in those questions and answers,
the defendants were deemed to have adopted, as part of their case, the
truthfulness of the statements contained in the answers. Therefore, in
accordance with our provincial jurisprudence, CBC was bound by that

statement unless further evidence was provided to negate it.

[130] The trial judge also listed six other pieces of evidence that he relied
upon to conclude that the plaintiff had met his burden to prove that CBC either
acted with malice in a desire to injure him or that it acted recklessly in a way

that demonstrated indifference to the truth.

[131] First, he found that the willingness of CBC to use the allegation of
churning during the course of the litigation, including during settlement
discussions and right up to the start of the trial was highly disturbing. In his
view, that “served no legitimate purpose and [was] fueled by schadenfreude”

(at para 144(f)).



Page: 41

[132] Two other factors related to CBC’s use of the recording:
specifically, the trial judge focused on the use of portions of the recorded
meeting without informing the public that CBC had never challenged the
Worthingtons as to why the full recording was being withheld or if the
withheld parts might support the plaintiff’s position. As well, the fact that the
loss of the full audio recording was not reported on amounted to a contribution

to the allegation of malice.

[133] Two further factors considered by the trial judge were the omissions
by CBC to report the fact that NBF had dismissed the Worthingtons’
complaints and that the MFDA had only issued a letter of reprimand to the
plaintiff. In his view, those facts, if referred to, would have painted the
plaintiff in a more positive light. The fact that they were not reported in the
original publication or in subsequent publications amounted to evidence of
malice. Similarly, the trial judge found that the failure to fully report the
conclusions of the MFDA amounted to a failure by CBC to meet its own
journalistic standards and practices. Finally, he considered that CBC treated
Worthington’s withdrawals from his investment portfolio as being the actual
“cause of a ‘drop’ of some $300,000 in the value of the investment portfolio,
when in fact the CBC admitted it was a figure closer to $60,000 . . . [and] that
there were two bear markets during the relevant time frame that impacted all

investors [which] was also omitted” (at para 144(e)).

[134] The trial judge’s findings on malice and the evidence that he relied
upon suffer from the fact that they, for the most part, relate to events that
occurred after the publications. As noted in Brown at section 16:4, an

important consideration of a finding of malice “is the state of mind of the



Page: 42

defendant at the time the words were published” (Simmonds v Murphy, 1996
CanLII 3694 at 12 (PE SCTD)).

[135] There is jurisprudence to the effect that a court can examine the
conduct of a defendant throughout the course of events, including before and
after the publication of the remarks (including the course of judicial
proceedings) to establish the conduct and motivation of that defendant. That
is to determine whether the conduct may constitute evidence of a previous
intention as to a previous fact. In other words, the conduct is assessed to
determine whether it can be used to draw an inference that, at the time of the
publication, the defendant displayed an animus towards the plaintiff which

motivated the defendant in publishing (see Brown at section 16:14).

[136] The trial judge’s explanation as to the jurisprudence surrounding
read-ins of examinations for discovery is accurate. However, one must always
consider the actual read-in for what it is—a piece of evidence. A careful
reading of the questions and answers suggests they do not have the meaning
ascribed to them by the trial judge. It was not, as found by the trial judge, an
admission; rather, it was a statement of the plaintiff’s position in the litigation,
which was that the November 14, 2013 article (which the plaintiff agreed was
true) amounted to an act of malice in his eyes. That article indicated that the
plaintiff had been denied a licence by the MSC. That the plaintiff took that
article as evidence of malice by CBC is not proof of the fact that CBC had
acted, on that occasion, with an intent to injure or that it was reckless as to
whether it did. It is merely a statement of the plaintiff’s view of the motive
behind that article. Of course, the timing is also relevant. As noted by CBC,
the article is not evidence and does not purport to address malice with respect

to the publications that are at issue in this litigation.



Page: 43

[137] In my view, the trial judge erred in placing the significant reliance
he did on the read-ins as one of the bases for his finding of malice against

CBC.

[138] As to the churning allegation, it also arose at a later point in the
litigation when CBC tendered the Betermier report as an expert report for trial.
It contained a suggestion that the plaintiff’s investment strategy benefitted

him more than the client.

[139] The fact that the allegation was made is relevant in the determination
of the defendants’ conduct in the proceedings, but it cannot be related back to
the publications in any way. This was the opinion of an independent expert
on the plaintiff’s investment strategy. It had no probative value in determining
whether there was, at the time of the publications, an intent to injure. Its

relevance, if any, would be with respect to the issue of damages, not liability.

[140] As explained by Sawicka, in her view, the portions of the recording
that she relied on were self-contained and focused on narrow and specific
points. This was confirmed by substantial evidence at trial, including the
plaintiff’s own admission. Not only did she have concerns, but she discussed
them with her superior, Rosner, and a decision was made to use the excerpts
for the reasons previously described. It was hardly a cavalier or reckless

approach.

[141] With respect to the failure to report on NBF’s dismissal of the
Worthingtons’ complaint, both Sawicka and Rosner understood from NBF’s
email dated June 6, 2012 (before the publications) that the investigation had

been reopened. As well, NBF declined an interview to give its view of the



Page: 44

events. It was not evidence of malice for the CBC and Sawicka not to report

that a complaint had been dismissed when it was still under investigation.

[142] As to the MFDA letter that occurred some time after the
publications, it referred to disciplinary measures against the plaintiff without
providing information as to what those measures were. As to the July 2012
MFDA letter, the CBC and Sawicka were aware that the MFDA was

continuing its investigation into the plaintiff’s clients.

[143] Finally, I will turn to CBC’s treatment of the withdrawals made by
Worthington as causing the substantial drop in his portfolio when, in fact, the
drop was a smaller amount and likely caused by the bear markets. The
difficulty with using that as evidence of malice is that, at the time of the
publications, CBC was relying upon the information provided by the
Worthingtons as to the likely cause of their financial problems. This was
supplemented by the information received from the regulatory agencies of
complaints based on an unsuitable investment strategy. CBC was not aware,
at the time of the publications, of the actual drop in Worthington’s portfolio
as this information only became available during the course of the litigation.
Again, it could not form a basis for a finding of malice at the time of the
publications, nor could it substantiate an inference that malice existed at the
time of the publications because no reference was made to the smaller amount,

nor the impact of the bear markets.

[144] In short, the evidence relied on by the trial judge to conclude that
malice existed at the time of the publications is either not probative of that
finding, of limited probative value or not related to CBC and Sawicka’s state

of mind at the time of publication. As this Court has noted, there is a strong



Page: 45

presumption in favour of the bona fides and honest belief of a defendant (see
Laufer v Bucklaschuk, 1999 CanLlII 5073 at para 100 (MB CA); and Brown
at section 16:6). A court must be slow to draw the inference of malice (see

Kent v Martin, 2016 ABQB 314 at para 232).

[145] Finally, the trial judge paid little attention to the evidence of
Sawicka and Rosner as to the reasons that motivated them in proceeding with
the publications. Both Sawicka and Rosner set out in detail in their direct
examinations the steps they took to investigate and weigh the information they
obtained from the regulatory agencies and their belief that the then current

regulatory scheme was worthy of public commentary.

[146] In my view, the trial judge considered evidence that was not worthy
of the weight that he ascribed to it and placed too much importance on matters
that were not relevant to the issue of whether malice existed at the time of the
publications. In doing so, misdirected himself as to whether or not the
plaintiff had satisfied the onus of proving malice on the part of the defendants,

leading to a palpable and overriding error that warrants appellate intervention.

[147] The evidence of the CBC and Sawicka is sufficient to satisfy me that
the plaintiff has not met the onus to prove that there was malice at the time of
the publications. Further, the events occurring thereafter do not allow a court
to conclude that malice likely existed at the time of the publications. In my
view, the responsible communication defence was available to the defendants

and they should succeed on this aspect of the appeal.



Page: 46
Damages

[148] If I am wrong in my assessment of whether the responsible
communication defence applies, then damages for the defamatory comments

must be considered. The trial judge awarded the following damages:
e general damages of $400,000;
e aggravated damages of $400,000;
o punitive damages of $250,000; and

e special damages of $609,403.
General Damages

[149] The leading case with respect to the assessment of damages for
defamation is Hill v Church of Scientology of Toronto, [1995] 2 SCR 1130
[Hill], where the Supreme Court identified six factors to be taken into account
in assessing general damages for defamation (Chartier v Bibeau, 2022 MBCA
5 at para 41):

.. . (1) the plaintiff’s conduct, (2) their position and standing,
(3) the nature of the defamatory statement, (4) the mode and extent
of publication, (5) the absence or refusal of any retraction or
apology, and (6) the conduct of the defendant “from the time when
the libel was published down to the very moment of (the jury’s)
verdict” (at para 182). The jury is also required to “take into
account the evidence led in aggravation or mitigation of the
damages” (ibid).

Evidence led in aggravation or mitigation of damages is also relevant.



Page: 47

[150] While Hill was a civil jury trial, the principles apply as well to the

directions trial judges must give themselves.

[151] The trial judge began his analysis by assessing whether the
defendants had proven that the plaintiff’s reputation at the time of the libel
was so low that it could not be damaged any further, and ultimately concluded
that the defendants had failed to do so. Relying primarily on the plaintiff’s
testimony, the trial judge concluded that the publications were devastating to
his private life and professional career. He referred to strains on family life,
on the plaintiff’s medical and emotional well-being, and ori personal
relationships. - The trial judge accepted the plaintiff’s evidence that, prior to
the publications, the relationship with his then-employer, NBF, was excellent
and he was successful in his business activities. However, following the
publications, the plaintiff was temporarily prohibited by his employer from
attending to the office and was subsequently suspended in September 2012,
without written notice. In November 2012, NBF gave him a termination

letter.

[152] The trial judge did not accept the defendants’ argument that there
was no causal relationship between the publications and the deterioration of
the plaintiff’s professional and personal life. The trial judge conceded that the
plaintiff’s “reputation as a financial advisor was not impeccable, but it was
not underwater” (at para 169) as suggested by the defendants. While the
plaintiff had a long-running dispute with the MSC, it had been resolved prior
to the publications by way of a voluntary payment with costs based on his
admission that he acted contrary to the public interest. In the trial judge’s
opinion, this matter did not involve accusation or charges of fraud and

misappropriation of client funds. The decision of the MSC was a matter of



Page: 48

public record and, according to the trial judge, “the evidence [showed] there
was no negative impact on his earnings as a result of the voluntary payment”

(at para 170).

[153] While the plaintiff had been named as a defendant in numerous
actions, that should not amount to a finding of misconduct and there was no
evidence that the lawsuits impacted his income-earning ability in a negative
way. The trial judge also described the MFDA letter as “minor slap-on-the-
wrist discipline meted out by the MFDA after the litigation started” (at
para 172). He noted that the fact that the plaintiff was placed on strict
supervision was a matter of public record and did not thwart his income-
earning potential. He concluded “on all the evidence that the calamitous drop
in [the plaintiff’s] income . . . was directly related to the [publications] and it

took him years to recover his financial equilibrium” (at para 174).

[154] The trial judge noted that because of the online accessibility to
CBC’s website, the “ongoing storm of negative publicity” (ibid) continued to
impact the plaintiff. The trial judge was of the view that by its read-ins, CBC
adopted the truth of the plaintiff’s position that his termination by NBF was
not for cause. The trial judge viewed the fact that the plaintiff’s associate’s
buyout offer shortly after the first broadcast was on a reduced basis, as
evidence of how severe the professional and financial impacts of the

publications were on him.

[155] Relying on the factors established in Leenen v Canadian
Broadcasting Corp, 2000 CanLII 22380 (ONSC), for consideration of general
damages, the trial judge found that they weighed heavily in favour of a

significant award of general damages. He took particular note of the repetition



Page: 49

of the defamatory expression as a result of the continued publications of news
articles on CBC’s website. He found that “[t]he persistent publication by the
CBC of a narrative about [the plaintiff] that was biased against him and that
painted the Worthingtons as his victims . . . must attract considerable

damages” (at para 176). He therefore awarded $400,000.

[156] With respect to the trial judge’s assessment of the plaintiff’s
regulatory troubles, I am of the view that he minimized what was a series of
ongoing and repetitive complaints that concerned the regulatory authorities.
The plaintiff’s failure to diligently complete or have his clients complete the
KYC form, which formed the basis of an assessment of a client’s ability to
withstand certain risks, stemmed back to his days with Assante, continued
with Wellington West and then with NBF. It was the basis for NBF issuing

its notice of termination.

[157] This failure was also part of the consideration for the MFDA and the
MSC imposing strict supervisory conditions on the plaintiff’s transfer of
registration to Wellington West. It was a source of concern. On November 4,
2013, the director of the MSC dealt with the plaintiff’s request for registration
as a mutual fund dealer with an Ontario corporation. As a result of
investigations into the plaintiff’s background, the registration was refused.
This refusal was based, in part, on the plaintiff’s termination from NBF due
to his failure to diligently complete a KYC form. In his response to the
termination notice, the plaintiff took the position that a single piece of
information had been inadvertently missed and that the remainder of the KYC

form at issue had been completed.



Page: 50

[158] In his reasons, the director said:

What is clear is the omissions on this form represent more than a
minor mistake or error. For a registrant with the experience and
background of [the plaintiff] to allow a form to be signed which
failed to disclose the most basic elements of investment objectives
and risk tolerance is clearly unacceptable. . ..

The repetitive conduct of [the plaintiff] is clear. He was aware of
the necessity to complete forms prior to conducting trading
activity on behalf of clients. ... When questioned of these
repeated instances of what he acknowledged to be unacceptable
conduct [the plaintiff] could provide no insight into his conduct
except that it was a mistake and in some instances done for some
perceived benefit to the client.

[159] In addition, the director noted in his reasons that the plaintiff, while
not registered at that time, involved himself in trading or advising clients with
the director stating that “[t]his continued conduct by [the plaintiff] following
the loss of his registration [called] into question his suitability for registration

for a number of reasons.”

[160] The director’s comments with respect to the plaintiff’s termination
are an indication of two things. The plaintiff’s reputation was not as stellar as
he portrayed it to be and his continued conduct in breach of the regulatory
authorities that had commenced prior to the publications was on its way to
affect his professional reputation. In brief, there was evidence before the trial
judge with respect to the plaintiff’s regulatory problems, both before, at and
after the date of the publications.

[161] For the trial judge to dismiss the plaintiff’s conduct and his

regulatory problems in his assessment of the reputation the plaintiff held at



Page: 51

the time of the publications is a failure to give proper effect to relevant

evidence.

[162] For the trial judge to indicate that the strict supervision was known
to the public and had little effect on the plaintiff’s ability to earn income does
not consider Mrs. Worthington’s evidence that one of the major concerns she
had was that those strict supervisory requirements were in place, but the
Worthingtons had never been advised of that fact. While the publications may
have had the impact of broadening the dissemination of those requirements to
the general public, it is not an aspect of the publications that is being pursued
as being defamatory. This was a legitimate part of the public interest enquiry

made by the broadcaster.

[163] Part of the assessment of general damages was the trial judge’s
finding that CBC adopted the plaintiff’s contention that the termination by
NBF was unjustified. Given the comments I have just reviewed from the
MSC, the plaintiff’s explanation appears to be of doubtful value. This reliance

upon the read-ins is also an error. The read-ins state as follows:

49 [COUNSEL FOR CBC]. Ultimately, on November 6, 2012,
[NBF] advised you that it was terminating your employment
effective November 5th, 2012?

[PLAINTIFF]. Correct.

50 [COUNSEL FOR CBC]. They were again purporting to do
it for cause was their basis?

[PLAINTIFF]. Correct.

51 [COUNSEL FOR CBC]. I take it you dispute that, and I
understand you have a claim against them in relation to that?



Page: 52

[PLAINTIFF]. That’s correct.

52 [COUNSEL FOR CBC]. As of November 6, 2012 your
registration to trade in securities was also ended as a result of that
[NBF] termination?

[PLAINTIFF]. That’s correct.

53 [COUNSEL FOR CBC]. Since then you haven’t been able
to trade in securities or deal in mutual funds?

[PLAINTIFF].  No, I haven’t.

[164] This was not an admission that the termination was without cause.
It 1s simply an admission that the plaintiff disputed that his termination was
for cause. It should be noted that, in the statement of claim he filed against
NBF, challenging the termination, the plaintiff alleged that the cause of his
loss of income was as a result of the termination with no mention of the

publications.

[165] The trial judge erroneously relied upon the plaintiff’s assertions that
his loss of income was caused by a general loss of reputation or related to the
publications. In fact, the trial judge failed to consider the clear evidence that
NBF was in a position to terminate the plaintiff’s employment for cause given
his repetitive and ongoing breaches of ethical obligations, which they did. To
find that NBF’s termination had no effect on his reputation and ability to earn

further income is a palpable and overriding error.

[166] If general damages are to be awarded, I would reduce the amount to

$100,000.



Page: 53
Aggravated Damages

[167] In Hill, the general principles with respect to aggravated damages
were laid out. Aggravated damages may be awarded in a situation where the
defendant’s conduct has been ‘;particularly high-handed or oppressive,
thereby increasing the plaintiff’s humiliation and anxiety arising from libelous

statements” (at para 188).

[168] The trial judge stated (at para 159):

If aggravated damages are to be awarded, there must be a finding
that the defendant was motivated by actual malice, which
increased the injury to the plaintiff, either by spreading further
afield the damage to the reputation of the plaintiff, or by increasing
the mental distress and humiliation of the plaintiff. . ..

[169] As the trial judge explained, what animated his “finding that
aggravated damages [were] appropriate . . . [was CBC’s] position throughout
the litigation process and right up to the first day of trial that [the plaintiff]
was engaged in churning” (at para 178). He referred to this conduct as being
“both egregious and outrageous” (at para 179). He criticized CBC’s conduct
for emphasizing in its opening statement that the trades seemed to favour the
plaintiff, implying it had the evidence to support that allegation and then
making every effort to avoid any further mention of the strategy in the
litigation process. In his view, that was unquestionable evidence that CBC
was motivated by actual malice and aggravated the injury caused to the
plaintiff. He expressed “the ‘natural indignation of the court’ to the conduct”

(ibid) (emphasis in original).



Page: 54

[170] It is important to place the churning issue and allegation in its proper
context. Throughout the examination for discovery process, CBC sought
information from the plaintiff and his counsel as to what particular fees that
were charged to Worthington’s portfolio. Despite repeated requests by CBC,

that evidence was not disclosed.

[171] Using the information they had at hand, CBC obtained an expert
report from Prof. Betermier, an expert in the area of financial planning. That
report contained a statement that questioned whether the plaintiff’s investment
strategy devised for Worthington may have advantaged the plaintiff by the

payment of greater fees or commissions than would be necessary.

[172] In his opening statement, counsel for CBC made reference to that
comment for the purposes of challenging the investment strategy derived by

the plaintiff for Worthington.

[173] However, in his direct examination, the plaintiff gave testimony as
to the fees and commissions on mutual funds transactions that indicated that
the value-added services were provided at no charge. This information was

offered by the plaintiff for the first time during his testimony.

[174] CBC then moved for an adjournment to allow it time to consider its
position and seek further examination for discovery of the plaintiff on this

1ssue.

[175] The trial judge, recognizing the importance of the matter, granted
the adjournment. Further examination for discovery took place and, upon
receiving the additional information, CBC, through new counsel, advised that

it was no longer relying upon Prof. Betermier or his report. In other words,



Page: 55

there was no further suggestion that churning was an issue prior to the trial
resuming. In fact, it was the plaintiff who sought to have the Betermier report
introduced as evidence for the purposes of showing that CBC, at one time,

alleged churning.

[176] Until the plaintiff gave evidence that changed the information that
CBC and Prof. Betermier had concerning the fees and commissions being
charged to Worthington’s account, there was nothing to suggest that
Prof. Betermier’s conclusion that the investment strategy was flawed was
unreasonable. The fact that information was withheld is what led to
Prof. Betermier’s opinion, which was a legitimate litigation position based
upon the information that had been provided to him at that time. The fault
lies with the plaintiff and his refusal to provide information through the
discovery process on a timely basis. It cannot form the basis of a suggestion
that the conduct by CBC by relying upon Prof. Betermier was “malicious”
and “high-handed” (at para 160). As soon as the information was provided,
which disabused CBC of the correctness of the opinion, CBC withdrew it and
obtained a different opinion from Boyce. Again, this does not suggest malice
or high-handed conduct. This does not meet the high standard required for a

finding of aggravated damages.

[177] I am of the view that the trial judge erred in awarding aggravated

damages for that reason, which was the only explanation given.
Punitive Damages

[178] The trial judge was of the view that punitive damages were
necessary in this case as a party with wealth and power persisted in a

defamatory expression towards a vulnerable victim.



Page: 56

[179] In Hill, Cory J set out the general principles with respect to awarding

punitive damages in defamation actions as follows (at paras 196-97):

Punitive damages may be awarded in situations where the
defendant’s misconduct is so malicious, oppressive and high-
handed that it offends the court’s sense of decency. Punitive
damages bear no relation to what the plaintiff should receive by
way of compensation. Their aim is not to compensate the plaintiff,
but rather to punish the defendant. It is the means by which the
jury or judge expresses its outrage at the egregious conduct of the
defendant. They are in the nature of a fine which is meant to act
as a deterrent to the defendant and to others from acting in this
manner. It is important to emphasize that punitive damages should
only be awarded in those circumstances where the combined
award of general and aggravated damages would be insufficient to
achieve the goal of punishment and deterrence.

Unlike compensatory damages, punitive damages are not at large.
Consequently, courts have a much greater scope and discretion on
appeal. The appellate review should be based upon the court’s
estimation as to whether the punitive damages serve a rational
purpose. In other words, was the misconduct of the defendant so
outrageous that punitive damages were rationally required to act
as deterrence?

[180] Noting that CBC has considerable resources and is a national
broadcaster that also widely distributes through its website, the trial judge
acknowledged that the publications occurred where the plaintiff lived and
worked. He also noted that “[i]t [would] be something that [lived] on forever”
(at para 181) and he was of the view that an award of punitive damages would
serve as a deterrent and make CBC reconsider how it performs its
investigation about professionals, and how it conducts itself in any further

claims for defamation that might emerge.



Page: 57

[181] There is truly a lack of analysis as to why punitive damages were
warranted and met the legal test in the circumstances of this case. As I have
discussed with respect to the awarding of aggravated damages, in my view,
there is no indication that CBC acted in a high-handed or a particularly
oppressive manner in this case. This was an attempt to discuss a matter of
public interest albeit with some inaccurate reporting on some personal aspects
of the relationship between the Worthingtons and the plaintiff. Punitive

damages are not warranted and should not have been awarded.
Special Damages

[182] The plaintiff sought special damages with respect to lost income as
a result of the defamatory expression. In order to succeed on that point, it was
necessary for him to prove the losses arose as a result of the defamation. The
trial judge recognized that he bore that onus when discussing the plaintiff’s
income calculation of $2.5 million. That amount was based primarily on the
plaintiff’s belief that his assets under management (AUM) as of July 1, 2012
were $75 million. However, as the trial judge noted, the plaintiff was unable
to produce any financial documents or records listing his clients and their
respective investment balances as of that date to support his AUM figure. He

did not call an actuary to testify in support of his claim.

[183] On the other hand, CBC produced a report by Nancy Rogers
(Rogers) who is a chartered professional accountant and chartered business
evaluator. Her qualifications were not challenged. She prepared a model that
postulated the pre-tax income losses totalling $609,403. The trial judge used

that amount as the plaintiff’s income loss and awarded him special damages.



Page: 58

What the trial judge did not discuss in his reasons were the assumptions used

by Rogers to support her calculations.
[184] Those assumptions were that:

e the plaintiff’s clients would never have been made aware of his

issues with the regulators or his clients’ complaints;

e the plaintiff’s clients would have made no further complaints

after the publications;

e NBF would not have terminated the plaintiff’s employment;

and

e the plaintiff would have remained in good standing with the

regulators.

[185] The plaintiff’s position on appeal is that the premise behind these
assumptions is that they would somehow have impacted the plaintiff’s ability
to earn an income. According to the plaintiff, the evidence demonstrated the
opposite. The assumptions were irrelevant to the issue of the quantum of
income loss in the event that the defendants were found liable to the plaintiff
for defamation. As there was ample evidence to support the trial judge’s
finding that the plaintiff suffered a loss due to the publications, he could accept
some, all or none of Rogers’ evidence. He preferred Rogers’ calculation and

that does not amount to a reversible error.

[186] The difficulty T have with the plaintiff’s position is that Rogers’
calculations were premised on certain factors which, in her opinion, formed

part of the basis upon which the income was generated. For example, the fact



Page: 59

that the plaintiff would have continued in his employment with NBF was a
factor that formed part of the reasoning for her calculations. To say that the
plaintiff’s employment was not a factor in him continuing to earn the income
he did prior to the publications is, with respect, unsupportable. It forms part
of the factual background upon which Rogers made her calculations and is

necessary for it to be maintained.

[187] Accordingly, I agree with the defendants that at least some of the
assumptions that Rogers relied upon were not borne out by the evidence. NBF
did terminate the plaintiff’s employment and, while there is some suggestion
advanced by the plaintiff that his employment was terminated as a result of
the publications, the preponderance of the evidence demonstrates that the
plaintiff’s employment was terminated as a result of misconduct unrelated to
the publications. As well, the publications had nothing to do with his inability
to obtain registration with the MSC—a denial which was based, in part, upon

conduct preceding the publications.

[188] It was an error for the trial judge to rely upon Rogers’ calculations
without considering whether her underlying assumptions had been proven. In

my view, the award of special damages cannot stand.
Conclusion

[189] In summary, the finding that the publications complained of were
defamatory is upheld. However, the defendants are entitled to rely upon a

defence of responsible communication.



Page: 60

[190] If I am incorrect in that initial determination and the defendants are
liable in defamation, the damages awarded are reduced to $100,000 for

general damages and the balance of the damages awarded are set aside.

Costs

[191] Given the defendants’ success on the appeal, I would award them

one set of costs against the plaintiff in this Court and in the Court below.
/ Z L —— 1A
I agree: \ / s W—\ JA

! [
I agree: O@’Lﬂ/w JA
W A




